از فرار مغزها به فرار سرمایه‌ها رسیده‌ایم!

«رشد تولید» یکساله محقق نمی‌شود و نیاز به 7 الزام دارد

صنایع غذایی: «دولت مظلوم‌تر از صنعت و تولیدکننده سراغ ندارد، تابستان برق ندارند، برق کارخانه‌ها را قطع می‌کنند، در زمستان گاز واحدهای تولیدی را قطع می‌کنند و دچار کسری بودجه می‌شوند با تغییر قوانین مالیاتی از تولیدکنندگان مطالبه می‌کنند. به‌راستی تولیدکنندگان صنایع غذایی در چنین فضایی چگونه می‌توانند به رشد تولید و توسعه صادرات فکر کنند.»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های خواندنی مهندس جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، نائب رئیس اتاق شیراز و رئیس هیأت مدیره شرکت ستاره یخی آسیا (ب.آ) است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

امسال هم به مثابه یک دهه گذشته نامگذاری سال، حکایت از ضرورت توجه به تولید دارد، اما در طول سال‌های گذشته عموماً دستگاه‌های اجرایی ساز و کار تحقق شعارها را فراهم نکردند. به اعتقاد جنابعالی برای تحقق مهار تورم و رشد تولید چه اقدام‌های اجرایی لازم است؟
شعار امسال، شعار بسیار کارشناسی شده است، اما پرسش اساسی این است که در طول 13 سال گذشته که نامگذاری‌های اقتصادی صورت گرفته چه اقدامات اجرایی انجام شده است.
در دهه 90 از ابتدا تا انتها شعارهای اقتصادی برای سال‌ها انتخاب شده، اما حاصل جمع رشد اقتصادی کشور تقریباً صفر بوده است. در حقیقت نامگذاری‌های سال‌ها در حد شعار و نقش بستن بر روی سربرگ‌های دستگاه‌های دولتی، بیلبورد و صفحه تلویزیون مانده است.
هیچ نهادی هم ارزیابی نکرده که چرا چنین کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. متأسفانه روز‌به‌روز هم در طول این سال‌ها تورم لجام گسیخته‌تر شده است، به‌طوری که اخیراً در آمارهای رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تورم موادغذایی حدود 70 درصد اعلام شده است.
به اعتقاد من مهمترین علت، این است که در اقتصاد کشور کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد.
فارغ از گرایش سیاسی دولت‌‌ها فردی که مسئولیتی را برعهده می‌گیرد فقط وعده‌ای را می‌دهد که مافوق‌اش رضایت داشته باشد و باید پذیرفت این رویکرد یک معضل است، چرا که ما تنها کشوری در دنیا هستیم که حدود 50 سال است از تورم دو رقمی در رنج هستیم. هر وقت هم مردم گلایه می‌کنند، فوراً سازمان حمایت و تعزیرات دست به کار می‌شود و با حاکم شدن اقتصاد دستوری و پاک کردن صورت مسأله به‌دنبال حل ریشه‌ای و اقتصادی مسائل نیستند.
نکته جالب‌تر این‌که به‌عنوان نمونه در مسأله مرغ در قرن بیست‌ویکم قرارگاه مرغ ایجاد می‌کنیم و در نهایت هم راه به‌جایی نمی‌بریم.
در این مورد باید در نظر داشت که این معضل درمان نمی‌شود، مگر آنکه مسئولان به صحبت‌های کارشناسان گوش فرا دهند.
سال‌های طولانی است که ما از منظر تشکل بخش خصوصی هشدار می‌دهیم که تحریم‌ها را جدی بگیرید و موضوع FATF را باید مورد توجه قرار دهیم و نظام بانکی و اداری کشور نیازمند اصلاحات عمیق است، اما متأسفانه کسی توجهی نمی‌‌کند.
مسئولان باید در نظر داشته باشند که اقتصاد یک علم است و نمی‌توان برخلاف جریان آب شنا کرد.
تحقق شعار سال هم نیاز به الزاماتی دارد که اگر فراهم نشود، محقق نمی‌شود.
امروز ما در کشوری زندگی می‌کنیم که سالانه حدود 100 میلیارد دلار تبادلات خارجی (واردات -‌ صادرات) دارد، اما به‌دلیل تحریم، سالانه حدود 20 درصد هزینه تبادلات پول را می‌دهیم.
فارغ از این‌که اقتصاد ما غیرشفاف شده است، طبیعی است وقتی برای خرید ماشین‌آلات، مواد اولیه و… نمی‌توانیم گشایش اعتبار کنیم، بنابراین اولاً کالا را باید گران‌تر و دوماً باکیفیت پایین‌تری خریداری کنیم.
نکته جالب‌تر این‌که هزینه گران‌تر تأمین کالا را هم مردم پرداخت می‌کنند که ناچارند محصولات را گران‌تر خریداری کنند.

لطفاً به‌صورت تیتر وار الزامات رشد تولید را در شرایط فعلی اقتصاد تشریح کنید.
به اعتقاد بنده ابتدا باید در نظر داشت که رشد تولید یکساله محقق نمی‌شود. ابتدا باید مشکل تحریم حل شود. دوم موضوع FATF باید مرتفع شود، سوم باید روابط بانکی کشور را با دنیا برقرار کنیم، نظام اداری، بانکی و مالیاتی ما باید اصلاحات عمیق شود و در نهایت باید کاری کنیم که تولید سودآور شود.
نباید از نظر دور داشت که ما امروز از فرار مغزها، رسیدیم به فرار نیروهای ماهر و از همه ناگوارتر رسیدیم به فرار شرکت‌ها و سرمایه‌ها از کشور که بسیار تأمل‌برانگیز است.
بنده به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و عمان روزی را سراغ ندارم که چند شرکت متقاضی جهت مشاوره برای سرمایه‌گذاری در کشور عمان نداشته باشم.
در حقیقت وقتی مواداولیه و امکانات تولید همواره در نوسان قیمت قرار دارد و از طرف دیگر با اقتصاد دستوری مواجه می‌شوید، طبیعی است که تولید دیگر فاقد توجیه اقتصادی باشد.
ناگوارتر از این وجود ندارد که شما خودرویی را در سال 2010 میلادی به قیمت 100 میلیون تومان خریداری کرده‌اید، به‌دلیل تورم تحمیل شده به اقتصاد کشور، قیمت این ماشین پس از 14 سال به 4 میلیارد تومان رسیده و دولت طلب مالیات می‌کند.
این در حالی است که طبق استانداردهای حسابرسی کشور خودرو پس از 5 سال مستهلک می‌شود، به‌راستی چگونه در شرایط تورمی، دولت چنین مطالبه‌ای می‌کند.
مگر می‌توان تورم تحمیل شده را به عنوان مالیات به عایدی سرمایه تلقی کرد و طبیعی است در این شرایط سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای ماندن ندارند و در حقیقت این نوع سیاستگذاری‌ها موجبات فرار سرمایه‌ها را فراهم کرده است.
اخیراً هر سازمان و وزارتخانه‌ای هر روز سایت جدیدی ایجاد می‌کند و از تولیدکنندگان می‌خواهند تا اطلاعات خود را در این سایت‌ها وارد کند.
نکته جالب‌تر این‌که این سایت‌ها به هم وصل نیستند و تولیدکننده ناگزیر است که چند نفر را مسئول بارگذاری اطلاعات در این سایت‌ها کنند.
امروز دولت هر روز بخشنامه و دستورالعمل جدید صادر می‌کند که بعضاً متناقض با هم است، واقعاً چگونه می‌توان درچنین شرایطی به رشد تولید فکر کرد.

شرکت ستاره یخی آسیا (ب.آ) در طول 5 سال گذشته از جهش بسیار خوبی برخوردار شده است. بفرمایید در طول 12 سال حیات این مجموعه از چند نوع محصول شروع کردید و امروز به چه تنوعی رسیده‌اید و بفرمایید راز و رمز این جهش در مجموعه چه بوده است؟
یک سیاست کلان در «ب.آ» از روزی که شالوده مجموعه را گذاشتیم اتخاذ کردیم، آن‌هم تولید با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت برای مصرف‌کننده بود و هیچ‌گاه هدف را بر سودآوری نگذاشتیم.
اعتقاد داریم رسیدن به این آرمان قطعاً سود هم به‌همراه خواهد داشت.
از تولید حدود 3 نوع محصول در ابتدا، امروز به تولید 60 نوع محصول رسیدیم. محصولات ما عمدتاً در گروه غذاهای ایرانی و فرنگی قرار دارد.
در زمینه محصولات انجمادی در حال تکمیل سبد تولیدات هستیم و برنامه آتی ما تولید محصولات بالای صفردرجه است که دارای تاریخ مصرف 6 تا 7 روزه است و در این رابطه طبیعی است نیاز به سیستم پخش و توزیع چابک‌تری داریم.
به‌صورت پایلوت تولید ساندویچ‌های آماده و نیمه آماده را آغاز کردیم و این ساندویچ‌ها در 6 نوع به‌زودی وارد بازار در سراسر کشور خواهد شد که تنوع خاصی هم دارد.

 

از فرار مغزها به فرار سرمایه‌ها رسیده‌ایم!
از فرار مغزها به فرار سرمایه‌ها رسیده‌ایم!



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها