نوشیدنی‌هایی که ورزشکارها باید بشناسند!

صنایع غذایی: بدون شک شما نیز می‌دانید که ورزش تا چه اندازه اهمیت دارد و نباید از آن غافل شد. ورزش منظم به حفظ تناسب‌اندام، سلامت بدن، تقویت قوای جسمانی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. در هنگام ورزش، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد و به همین دلیل باید مایعات بیشتری مصرف کرد. اکنون این سؤال پیش می‌آید که کدام نوشیدنی‌ها در زمان ورزش کردن انتخاب بهتری هستند؟ در ادامه، نوشیدنی‌های مناسب هنگام ورزش معرفی و بررسی شده‌اند.

نوشیدنی‌های مناسب عضله‌سازی
کسانی که به طور مداوم بدن‌سازی می‌کنند، به دنبال نوشیدنی‌هایی هستند که به افزایش حجم عضلات کمک کند. در ادامه با نوشیدنی‌های مناسب عضله‌سازی آشنا می‌شوید.

معجون سبز
آبمیوه‌های طبیعی و رقیق شده را می‌توان از جمله نوشیدنی‌های مناسب عضله‌سازی دانست. پایه اصلی تهیه یک معجون سبز و مقوی برای بدنسازی، اسفناج است که آن را با میوه‌های دیگر ترکیب می‌کنند تا طعم بهتری ایجاد شود. برای تهیه این معجون به یک پیمانه اسفناج، یک پیمانه آناناس، نصف پیمانه پرتقال و یک‌چهارم آووکادو نیاز دارید. اسفناج و میوه‌ها را به‌خوبی شسته و به همراه آب داخل مخلوط‌کن بریزید. البته این ترکیب از جمله انواع اسموتی‌های رژیمی نیز محسوب می‌شود.

چای سبز و عسل
با ترکیب چای سبز و عسل می‌توانید یک نوشیدنی مناسب برای پیش از انجام تمرین‌های بدنسازی تهیه کنید. البته می‌توانید درصورتی‌که چای سبزی در دسترس نبود، چای سیاه را جایگزین کنید. پس از آنکه چای دم کشیده و آماده شد، آن را داخل فنجان ریخته و کمی عسل بیفزایید. سلول‌ها از قند موجود در عسل استفاده کرده و بدن برای انجام تمرین‌های ورزشی آماده می‌شود.

معجون توت‌فرنگی و بلوبری
میوه‌ها سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کنند. برای تهیه یکی دیگر از نوشیدنی‌های مناسب عضله‌سازی، به یک پیمانه شیر بادام بدون قند، نصف پیمانه بلوبری، 5 عدد توت فرنگی، 15 گرم اسفناج و 1 قاشق چایخوری دانه چیا نیاز دارید. ابتدا بلوبری و توت فرنگی را در فریزر قرار دهید تا یخ بزنند. سپس میوه‌های یخ زده و دیگر مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و منتظر بمانید تا به خوبی ترکیب شوند.

نوشیدنی‌های مناسب هنگام ورزش


یکی از سؤالات مهم ورزشکاران این است که در هنگام ورزش‌کردن چه نوشیدنی‌هایی مصرف کنند. در ادامه نوشیدنی‌های مناسب هنگام ورزش را مشاهده می‌کنید.

آب
بدن انسان در هنگام ورزش فعالیت بالاتری داشته و آب بیشتری مصرف می‌کند. مصرف آب را می‌توان بهترین نوشیدنی برای تأمین آب ازدست‌رفته بدن و جلوگیری از خشکی دانست. در هنگام ورزش یک قمقمه در کنار خود داشته و آب بنوشید. البته دقت کنید که مصرف آب بسیار سرد به ورزشکاران توصیه نمی‌شود.

آبمیوه‌های طبیعی
نوشیدن مداوم آب در هنگام ورزش‌کار سختی است و به همین دلیل می‌توان آبمیوه‌ها را جایگزین کرد. انتخاب طعم آبمیوه به انتخاب شما بستگی دارد؛ اما دقت داشته باشید که آبمیوه باید 100 درصد طبیعی و فاقد شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند شکر باشد. همچنین بهتر است آبمیوه را به صورت تازه مصرف کنید تا تمامی مواد مغذی موجود در آن جذب بدن شوند.

اسموتی پرتقال و توت
با ترکیب پرتقال و انواع توت مانند توت‌فرنگی می‌توان به یک نوشیدنی مقوی و البته خوشمزه در هنگام ورزش رسید. برای تهیه این اسموتی پرتقال و توت را به همراه مقدار کمی آب یا یخ داخل مخلوط‌کن بریزد و چند پالس بزنید تا آماده شوند. این نوشیدنی از یک‌سو آب ازدست‌رفته بدن در هنگام ورزش را تأمین می‌کند و از سوی دیگر حاوی ویتامین C است. مصرف این ویتامین برای سلامت بدن در ورزشکاران اهمیت زیادی دارد.

نوشیدنی‌های ایزوتونیک
نوشیدنی‌های ایزوتونیک، از جمله بهترین نوشیدنی‌ها برای ورزشکاران شناخته می‌شوند. این نوشیدنی‌ها غلظتی مشابه با مایعات بدن داشته و به همین دلیل سریع‌تر جذب می‌شوند. با مصرف نوشیدنی‌های ایزوتونیک املاح معدنی ازدست‌رفته بدن همچون سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم تامین شده و بدن نیز هیدراته خواهد شد. از دیگر فواید این نوشیدنی‌ها می‌توان به تأمین کربوهیدارت‌های موردنیاز بدن اشاره کرد. برای ورزشکارانی که حرکات ورزشی سنگین انجام می‌دهند و یا ساعت‌های طولانی مشغول ورزش هستند، یک نوشیدنی ایزوتونیک بهترین انتخاب است.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا خانگی
اغلب ورزشکاران از ترکیبات مختلفی به‌عنوان انرژی‌زا استفاده می‌کنند، اما باید بدانید که نوشیدنی‌های انرژی‌زاخانگی نیز وجود دارند.

قهوه
همانطور که می‌دانید قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند انرژی بدن را افزایش دهد تا در هنگام ورزش، احساس خستگی نکنید. برای استفاده از قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا، پیش از شروع ورزش یک فنجان قهوه بنوشید. اگر قصد دارید تمرینات ورزشی سخت را دنبال کنید، نوشیدن قهوه را به‌خاطر داشته باشید.

اسموتی پرتقال و شیر نارگیل
شیر نارگیل ارزش غذایی بالایی داشته و برای بدن مفید است. از ترکیب شیر نارگیل و پرتقال می‌توان به یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های انرژی‌زا خانگی رسید. برای درست‌کردن این اسموتی یک پیمانه شیر نارگیل، یک عدد پرتقال بزرگ، یک قاشق چایخوری تخم کتان، نصف قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق ماست کم‌چرب را داخل مخلوط‌کن بریزد تا یک‌دست شوند.

اسموتی انبه
انبه از جمله میوه‌های خوشمزه و محبوبی است که می‌تواند به افزایش سطح انرژی بدن کمک کند. برای تهیه این اسموتی به یک‌چهارم شیر کم‌چرب، یک فنجان انبه، یک‌چهارم فنجان ماست و یک قاشق غذاخوری دانه کتان نیاز دارید. دقت داشته باشید که انبه یخ‌زده و دانه کتان آسیاب شده باشد. تهیه این اسموتی راحت است و تنها باید تمام مواد را در مخلوط‌کن ریخت.

مصرف نوشیدنی‌های مناسب در زمان ورزش را فراموش نکنید!
برای جلوگیری از کم‌آبی و هیدراته نگه‌داشتن بدن در هنگام ورزش، مصرف نوشیدنی‌های مناسب، بهترین انتخاب است. در این مطلب با 10 نوشیدنی انرژی‌زا، عضله‌ساز و مناسب در زمان ورزش آشنا شدید. به خاطر داشته باشید که ورزش و تغذیه مناسب، اصلی‌ترین راه حفظ تناسب اندام و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف محسوب می‌شوند. پس به سلامت خود بیش از هر چیز دیگری اهمیت دهید!

نوشیدنی‌هایی که ورزشکارها باید بشناسند!
نوشیدنی‌هایی که ورزشکارها باید بشناسند!



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها