3 تهدید توسعه صادرات صنایع غذایی و کشاورزی

صنایع غذایی: پنجمین جلسه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران امروز با محوریت بررسی وضعیت صنایع غذایی ایران، موانع و مشکلات و همچنین رونمایی از کتاب صادرات صنعت غذا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، مهندس ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به این‌که صادرات صنایع غذایی آنگونه که مطابق با ظرفیت‌ها و توانایی‌های این بخش باشد، نیست، یادآور شد: آمار 10 ماهه تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از ارزآوری 4.9 میلیارد دلاری صادرات حکایت دارد.
وی گفت: از مجموع 18.7 میلیارد دلار تجارت اقلام کشاورزی و غذایی طی 10 ماهه امسال 26 درصد متعلق به صادرات بوده و 74 درصد را واردات 13.8 میلیارد دلاری تشکیل داده است.
خلیلی، کشورهای عراق، امارات متحده عربی و روسیه با سهم 53 درصد از ارزش کل صادرات کشور را مقاصد اصلی صادرات صنایع غذایی و کشاورزی معرفی و خاطرنشان ساخت: در مقابل، کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه عمده مبادی کشور در تأمین نیازهای وارداتی محصولات کشاورزی و غذایی را تشکیل می‌دهند که 56 درصد ارزش کل واردات را شامل می‌شود.
وی رشد صادرات سیب، تخم‌ خوراکی پرندگان، پسته، پیاز و سیب‌زمینی را عامل اصلی رشد 22 درصدی صادارت در 10 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برشمرد و متذکر شد: پسته‌ها با پوست تازه، سیب، شیرخشک صنعتی، گوجه‌فرنگی و هندوانه 5 کالای نخست صادراتی 10 ماهه امسال و ذرت دامی، دانه سویا، برنج، روغن دانه آفتابگردان و گندم هم مهمترین اقلام وارداتی در این مدت به‌شمار می‌رود.
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چالش‌های متعدد برای صادرات محصولات غذایی اشاره و تأکید کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی کلان صورت گرفته در عربستان، به‌طور حتم در چند سال آینده این کشور به‌عنوان رقیب جدی‌تر ایران در بازار کشورهای منطقه تهدیدی برای 5 میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی و کشاورزی به‌شمار می‌رود.
وی افزود: ترکیه هم با توجه به ارتقای سطح روابط خود با طالبان به‌دنبال توسعه صادراتش به افغانستان است که به‌عنوان تهدید دوم برای صادرکنندگان ایرانی به‌شمار می‌رود.
خلیلی با اشاره به نامساعد بودن محیط کسب و کار به‌عنوان سومین عامل تهدید صادرات صنایع غذایی متذکر شد: از آنجایی که اختیارات اقتصاد در دست دولت است و دولت هم به‌راحتی مبادرت به تصویب افزایش قیمت‌ها می‌کند، مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد می‌شود، چرا که بخش خصوصی برای تنظیم هزینه‌ها با افزایش قیمت‌های دولتی همیشه دچار مشکل می‌شود.
وی با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت حمل و نقل ریلی مصوب دولت تأکید کرد: بدون شک این مصوبه معیاری برای افزایش آتی قیمت‌های حمل و نقل جاده‌ای و… شده و به‌عنوان شاخص افزایش قیمت سایر بخش‌ها عمل خواهد کرد.
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران اظهار داشت: این 3 تهدید به‌تدریج در حال از بین بردن مزیت‌های تولید در کشور است، چرا که از سوی دیگر حاکم بودن اقتصاد دستوری و قیمت‌گذاری‌های دولتی در عمل مانع پیشرفت تولید و صادرات درکشور می‌شود.

3 تهدید توسعه صادرات صنایع غذایی و کشاورزی
3 تهدید توسعه صادرات صنایع غذایی و کشاورزی



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها