سهم 11 درصدی لبنیات در سبد صادراتی محصولات کشاورزی و صنایع‌غذایی

صنایع غذایی: صادرات صنعت لبنیات در 9 ماهه گذشته با رشد 13 درصدی وزنی به 408 هزار تن و رشد 7 درصدی ارزش به مبلغ 548 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار ما، میراسلام تیموری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی ایران در پنجمین جلسه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: به عبارتی 11 درصد از کل صادرات کشاورزی و صنایع غذایی کشور در 9 ماهه امسال تولیدات صنایع لبنی بوده است.
وی گفت: رفع تعهد ارزی با توجه به نامشخص بودن قیمت ارز در سال گذشته چاره‌ای جز تلاش برای تک نرخی شدن ارز باقی نمی‌گذارد، چرا که ارزهای ترجیحی وسوسه‌کننده است.
تیموری تأکید کرد: تعرفه‌های صادراتی مشکل دیگر صادرکنندگان است، به عنوان نمونه شیرخشک امروز به عنوان یکی از اقلام اساسی صادراتی مطرح شده است و ظرف یکسال اخیر نرخ جهانی شیرخشک از 2900 دلار به 2200 دلار رسیده و دوباره افزایش یافته است، اما با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد از سوی انجمن به نهادهای ذی‌ربط از جمله جهادکشاورزی، کماکان نرخ تعرفه صادراتی ثابت و با 2.6 دلار است که در این رابطه صدای ما هم به‌جایی نمی‌رسد‌، چرا که چند نرخی بودن ارز لطمه‌های بسیاری وارد کرده است.
وی خواستار آن شد تا درصورت تغییر نرخ‌های جهانی تعرفه‌های صادراتی نیز به‌صورت اتوماتیک‌وار تغییر کند تا صادرکنندگان ایرانی متحمل ضرر و زیان نشوند.
تیموری گفت: محدودیت‌های عراق که در برخی از فصول سال اجازه واردات برخی محصولات را نمی‌دهد مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که شایسته است رایزنی‌ها برای رفع این معضل صورت پذیرد.

سهم 11 درصدی لبنیات در سبد صادراتی محصولات کشاورزی و صنایع‌غذایی
سهم 11 درصدی لبنیات در سبد صادراتی محصولات کشاورزی و صنایع‌غذایی



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها