کاهش 2.5 درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی

صنایع غذایی: در طول 10 سال گذشته ارزش صادرات صنایع غذایی برخلاف میزان صادرات 2.5 درصد کاهش ارزش نشان می‌دهد و وضعیت در بخش کشاورزی کمابیش به همین‌ منوال است.

به گزارش خبرنگار ما، عباس کشاورز، سرپرست سابق وزارت جهادکشاورزی و مشاور اتاق ایران در پنجمین جلسه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: رب گوجه‌فرنگی، شیرینی، شکلات، بیسکویت و ویفر، کمپوت و انواع محصولات نان و محصولات لبنی بیشترین میزان صادرات را در صنعت غذا دارند.
وی یادآور شد: بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که در صادرات محصولات غذایی دارای سیاست، بازار و برنامه منسجم و مستمر برای هر محصول نیستیم و تنها در محصولات لبنی و شیرینی و شکلات تا حدودی پایداری وجود داشته است.
سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی متذکر شد: جابه جایی بازار و ورود کشورهای رقیب با وجود افزایش میزان صادرات باعث کاهش ارزش صادرات محصولات غذایی شده است.
کشاورز تأکید کرد: کیفیت محصولات، وجود رقبا، قیمت تمام شده، دیپلماسی و تغییرات مستمر سیاست‌های صادراتی باعث تغییر مقاصد صادراتی به کشورهای ضعیف مانند عراق، افغانستان و پاکستان شده است.
وی با بیان این‌‌که نبود پایانه‌های صادراتی مناسب، مخصوصاً برای محصولات فسادپذیر و عدم مقررات علمی، منطقی و تعریف شده با کشورهای هدف از دیگر آسیب‌های بخش صادرات به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: یک کشور می‌تواند هم صادرات داشته باشد و هم واردات و شاید در مقطعی صادرات کاهش یا متوقف شود، ولی رویکرد مهم آن است که جایگزینی برای بازار صادراتی از دست رفته کار آسانی نیست.

کاهش 2.5 درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی
کاهش 2.5 درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها