بازار کنسرو 25 میلیارد دلاری می‌شود

زهرا مازندرانی

سرویس‌ بین‌الملل: پیش‌بینی می‌شود که بازار غذاهای کنسرو شده طی سال 2023 تا 2033 میلادی شاهد رشد متوسط سالانه‌ 4.2 درصدی باشد. در حالی که تخمین زده می‌شود که تا سال 2033 میلادی ارزش خالص بازار جهانی غذاهای کنسروی به ارزشی نزدیک به 25.6 میلیارد دلار برسد.
بازار جهانی غذاهای کنسروی همچنین به دلیل مزایای بهداشتی مرتبط با مواد غذایی کنسرو شده قرار است به نرخ رشد بالاتری دست یابد. هنگامی که محصولات غذایی با کنسرو نگهداری می‌شود ماندگاری طولانی تری به آنها می‌بخشد و مواد مغذی خود را حفظ می‌کند و از آنها در برابر تأثیرات خارجی مانند هوا و آفتاب محافظت می‌کند که ممکن است باعث خراب شدن آنها شود.
روند رو به رشد خرید میوه و سبزیجات در قوطی بیشتر به تمایل مشتریان به صرف هزینه برای مواد غذایی تمیز و قابل استفاده مربوط می‌شود. بازیگران بازار مواد غذایی کنسرو شده که کانال‌های آنلاین را هدف قرار می‌دهند، به منظور افزایش پایگاه مصرف‌کننده خود، نرخ‌های معقولی را اتخاذ کرده و تجارت‌های معاصر و فروشگاه‌های رفاهی را نیز ایجاد کرده‌اند.
استفاده از ماهی‌های کنسرو شده در آشپزی ژاپنی به ویژه ماهی سالمون و ماهی تن که باعث بهتر شدن طعم و بافت غذا می‌شود، عامل اصلی استقبال از کنسرو در این کشور است.
انتظار می‌رود چنین الگوهایی فرصت‌های بیشتری برای گسترش بازار مواد غذایی کنسرو شده در سایر نقاط جهان نیز ایجاد کند.

متأسفانه، نگرانی فزاینده‌ای در مورد فروش
رو به رشد غذاهای کنسرو شده در همه اقتصادهای بزرگ وجود دارد، زیرا قوطی‌های مورد استفاده برای تولید مواد غذایی کنسرو شده از قلع و آلومینیوم ساخته شده‌اند و هیچ کدام به طور طبیعی تجزیه نمی شوند. استفاده از قوطی‌های قلع و آلومینیوم نیز توسط دولت‌ها در بسیاری از کشورهای مختلف منع شده است، که پیش‌بینی می‌شود تأثیر مخربی بر رشد بازار مواد‌غذایی کنسرو داشته باشد. علاوه بر این، این قوطی‌های فلزی نسبت به بطری‌های شیشه‌ای کم‌هزینه‌تر هستند و نسبت به ظروف شیشه‌ای سرعت بازیافت بسیار بیشتری دارند.

روند کلی بازار جهانی غذاهای کنسرو شده در سال‌های مدنظر
گسترش تجارت مواد غذایی کنسرو شده با افزایش تقاضای مشتریان برای مواد غذایی آماده در کشورها به ثبت رسیده است. علاوه بر این، افزایش متخصصان شاغل در همه کشورها و کاهش زمان پخت و پز تأثیر مطلوبی بر فرصت‌های بازار غذاهای کنسروی داشته است. انتظار می‌رود چنین مزایای متعددی به افزایش شدید فروش غذاهای کنسرو شده ادامه دهد و در آینده نزدیک این تجارت را بسیار سودآور کند.
گوشت خرچنگ پاستوریزه و کنسرو شده پس از کنسرو ماهی تن که در کشورهای آسیا و اقیانوسیه به بازار عرضه می‌شود، دومین غذای دریایی کنسرو شده محبوب است.
طبق گزارش بررسی بازار غذاهای کنسرو شده در سال 2022میلادی، غذاهای دریایی کنسرو شده عمده ترین نوع محصول درآمدزا در تقریباً همه مناطق است که آن را به بزرگترین بخش این صنعت تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، سهم بازار سایر محصولات کنسرو شده مانند گوشت میوه و سبزیجات محدود است، زیرا یافتن و خرید میوه و سبزیجات بسیار آسان و ارزان است. جالب اینجاست که امروزه با گسترش کانال‌های توزیع آنلاین، سهم این نوع محصولات نیز رشد بسیار مثبتی را تجربه می‌کند. پیش‌بینی می‌شود به‌ویژه بخش میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده، شاهد رشد سالانه 4.5 درصدی باشد.

افزایش فروش غذاهای کنسرو شده با کانال‌های توزیع آنلاین
مصرف‌کنندگان غذاهای کنسرو شده در سرتاسر جهان به سوپرمارکت‌ها و ‌هایپرمارکت‌ها علاقه دارند، زیرا انتخاب وسیع کالاهای خانگی و سایر اقلام حیاتی و غیر ضروری آنها خرید را برای آنها آسان می‌کند. همچنین با توجه به تنوع گسترده کنسروهای عرضه شده توسط برندهای مختلف در مقاطع قیمتی متفاوت، پیش‌بینی می‌شود این بخش طی سال‌های آینده نیز سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار داشته باشد.
از آنجایی‌که مصرف کنندگان این روزها دوست دارند خریدهای خود را مستقیماً درب منزل تحویل بگیرند، پیش‌بینی می‌شود که کانال خرده فروشی آنلاین صنعت غذای کنسرو با سرعت بیشتری نسبت به کانال توزیع آفلاین رشد کند.

ایالات متحده آمریکا، صادرکننده پیشرو مواد غذایی کنسرو شده
انتظار می‌رود تا سال 2025میلادی، بازار غذاهای کنسرو شده در جهان به حدود 16 میلیارد دلار آمریکا برسد. انتظار می‌رود تقاضای فزاینده برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های فرآوری شده و بسته‌بندی شده باعث گسترش صنعت جهانی کنسرو شود.
ایالات متحده دارای یک اقتصاد توسعه‌یافته با پایگاه مصرف کننده قابل توجه و جمعیت قابل توجه است که تقاضای زیادی برای محصولات غذایی کنسرو شده ایجاد می‌کند.
بازار منطقه‌ای مواد‌غذایی کنسرو شده ایالات متحده نیز با تغییر مقررات بازار و گسترش زنجیره تأمین به کشورهای آمریکای لاتین تحت فشار قرار گرفته است. محبوبیت روزافزون غذاهای آماده در میان بخش کاری این کشورها، صادرات کنسرو از ایالات متحده آمریکا را در چند سال اخیر افزایش داده است.

تلاش اروپا برای تنوع بخشیدن به تجارت غذاهای کنسروی
پیش‌بینی می‌شود اتحادیه اروپا دومین سهم بزرگ از بازار جهانی غذاهای کنسرو شده را داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار کلی این صنعت در طول سال‌های مد نطر با رشد سالانه 4.5 درصدی به ثبت برسد. تقریباً 42 درصد از کل واردات جهان به کنسرو میوه و سبزیجات از کشورهای اروپایی است.
ایتالیا فرانسه، آلمان، بریتانیا و هلند کشورهایی هستند که واردکننده و مصرف‌کننده اصلی غذاهای کنسرو شده هستند.

چین، بزرگترین مصرف کننده مواد غذایی کنسروی
پیش‌بینی می‌شود که بازار غذاهای کنسرو شده چین از سال 2023 تا 2033میلادی بالاترین رشد سالانه را با 6 درصد ثبت کند تا به اندازه کل بازار نزدیک به 26.6 میلیارد دلار آمریکا دست یابد. چین به‌دلیل جمعیت زیاد خود، بخش قابل توجهی از بازار جهانی غذاهای کنسرو شده را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، مقدار مواد غذایی کنسرو شده مصرف شده هر ساله در نتیجه شهرنشینی سریع و نفوذ گسترده فرهنگ غربی بیشتر می‌شود.
در بازار جهانی غذاهای کنسرو شده، منطقه آسیا و اقیانوسیه سریع‌ترین رشد را دارد، به ویژه در دسته‌های گوشت کنسرو شده، غذاهای دریایی و میوه‌های وارداتی. کنسرو گوشت خرچنگ در مقادیر قابل توجهی به کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره وارد می‌شود و یکی از مقاصد مورد علاقه بازیگران بازار غذاهای کنسرو شده در این بخش خاص است.
با توجه به افزایش تقاضا برای مواد غذایی کنسرو شده، هند این روزها به یک بازار بسیار پرسود برای شرکت‌های کنسروی تبدیل شده است. انتظار می‌رود روابط تجاری رو به رشد هند با بسیاری از کشورهای اروپایی، بازار مناسبی را برای صادرکنندگان کنسرو در این کشور ایجاد کند.

چشم انداز رقابتی
با توجه به وجود چندین شرکت پیشرو در صنعت غذاهای کنسرو شده، چشم انداز بازار جهانی کاملاً ساختار یافته است. پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های چندملیتی مختلف، به‌ویژه از مناطق عمده‌ای که بیشترین فروش مواد‌غذایی کنسرو شده را دارد، فرصت‌هایی برای شرکت‌های مختلف محلی ایجاد شود، مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک.
برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون و تغییر ذائقه مصرف کنندگان، این تولیدکنندگان بر روی معرفی محصولات جدید با بسته بندی و بازاریابی جدید تمرکز کرده اند.

سوالات متداول
چشم انداز رشد بازار غذاهای کنسرو شده چقدر است؟
بازار جهانی غذاهای کنسرو شده در طول دوره پیش بینی رشد 4.2 درصدی خواهد داشت.
ارزش پیش‌بینی شده بازار غذاهای کنسرو شده تا سال 2032میلادی چقدر است؟
پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی غذاهای کنسرو شده تا سال 2033میلادی به 25.6 میلیارد دلار برسد.
کدام کشور صاحب سهم غالب در بازار غذاهای کنسرو شده است؟
ایالات متحده آمریکا بیشترین سهم درآمدی از درآمد بازار جهانی غذاهای کنسرو شده را به خود اختصاص داده است.
کدام کشور بیشترین پتانسیل رشد را در بازار کنسروها دارد؟
پیش‌بینی می‌شود که چین بالاترین رشد سالانه (رشد سالانه 6 درصدی) در بازار غذاهای کنسروی باشد.

 

بازار کنسرو 25 میلیارد دلاری می‌شود
بازار کنسرو 25 میلیارد دلاری می‌شود



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها