کاهش 38 درصدی صادرات شیرینی و شکلات

صنایع غذایی: مجموعه صنعت شیرینی و شکلات تا قبل از سال ۹۸ بزرگ‌ترین صادرکننده صنعت در کشور بود و نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات داشت.

به گزارش خبر‌نگار ما، حسن گرجی، عضو هیأت ‌مدیره انجمن شیرینی و شکلات ضمن بیان این مطلب افزود‌: متأسفانه بعد اخذ برخی تصمیمات تصمیمات به یکباره صادرات این صنعت به نصف کاهش یافت و اکنون نزدیک به ۳۸۰ میلیون دلار صادرات شیرینی و شکلات داریم. ما به‌دنبال این هستیم که صادرات محصولات خود را توسعه دهیم، اما از سوی دیگر ترمزهای متعددی بر سر راه صادرات وجود دارد و حجم صادرات یک میلیارد دلاری در این صنعت به ۳۸درصد کاهش یافته است.
وی گفت: امروزه فعالان اقتصادی در مسیر تامین مالی یا سرمایه در گردش خود، درگیر تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی بانک مرکزی هستند. بانک مرکزی در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نرخ سود اوراق را به ۳۰‌درصد افزایش داد و امروز در ایران نرخ بهره تامین سرمایه از شبکه بانکی برای واحدهای تولیدی، به مرز ۳۸ تا ۴۰‌ درصد رسیده که چنین اعدادی در دنیا قابل قبول نیست. در ایران بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که تسهیلات با نرخ سایر کشورهای دنیا به تولیدکنندگان ارائه شود.
گرجی در پاسخ به این‌که آیا تصمیم جدید دولت در حوزه پیمان‌سپاری ارزی هم در این زمینه کمک نمی‌کند، گفت: اتفاقاً این تصمیم برخلاف تصمیمات قبلی است و مشکلات را مضاعف می‌کند. صادرات مجموعه صنایع غذایی و کشاورزی در سال گذشته بیش از ۶.۲ میلیارد دلار بوده است. معادل همین مبلغ هم از طرف فعالان و تولیدکنندگان مجددا به چرخه داخلی برگشته یا به صورت تأمین مواد‌اولیه یا در قالب ماشین‌آلات در واحدهای تولیدی نصب شده است. به جرات می‌توانم بگویم فاصله صنعت شیرینی و شکلات ایران با دنیا از بعد تکنولوژی، ماشین‌آلات و مواد اولیه کمتر از یک سال است. از بعد محصول نهایی هم اگر کالاهای تولیدی داخل کشور را به بازارهای هدف ارائه دهیم؛ فاصله بین کالای ایرانی و اروپایی به کمتر از ۵‌درصد در کمیت و کیفیت رسیده و بازارهای صادراتی خواهان کالاهای ایرانی هستند.

 

 

کاهش 38 درصدی صادرات شیرینی و شکلات
کاهش 38 درصدی صادرات شیرینی و شکلات



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها