ضرورت تاسیس سازمان سلامت غذا در کشور

صنایع غذایی: ضروری است ضریب سلامت غذا را با تولید محصولات ارگانیک افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ما، سید رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران ضمن بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: امیدوار هستیم در همایش 26 شهریور ماه نقشه راه کشاورزی ارگانیک کشور با حضور مقامات بلند پایه کشور تدوین شود و تعرفه صادراتی این محصولات نیز در دولت چهاردهم به تصویب برسد.
وی در ادامه با انتقاد از فروش مکمل های غذایی در داروخانه ها گفت : غذا باید داروی ما باشد نا اینکه دارو حکم غذا را پیدا کند. در حال حاضر حجم زیادی از قفسه های داروخانه ها مکمل های غذایی اشغال کرده اند در صورتیکه با نگاهی به فواید مواد غذایی و تولید سالم و سازگار با محیط زیست می توانیم نیاز های بدن را مرتفع نماییم.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر دولت بخشی از یارانه کود و سم را به تولید محصولات ارگانیک اختصاص دهد جامعه و محیط زیست سالم‌تری خواهیم داشت.
اکنون گردش مالی محصولات ارگانیک در جهان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است و اقبال مردم جهان به این محصولات روز به روز بیشتر می شود به گونه ای که سالانه ۱۵ تا ۲۰در صد استفاده از این محصولات رشد دارد. ما اگر چه در این بازار هنوز جایگاه مناسبی نداریم اما من اعتقاد دارم که آینده کشاورزی جهان از آن محصولات ارگانیک است. زیرا مردم روز به روز از مواد شیمایی دورتر شده و به طبیعت روی می آورند. کشور ما دارای پتانسیل بسیار بالایی در تولید محصولات ارگانیک است. از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهانی ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد. منطقه مکران چابهار و کل استان سیستان و بلوچستان به دلیل این که کشاورزی در آن جا کمتر با استفاده از کود و سم انجام می شود می تواند به تنهایی بسیاری از انواع محصولات کشاورزی را به صورت ارگانیک تولید کند. به ویژه میوه های گرمسیری که آب و هوای چابهار برای این کار بسیار مستعد است. ولی استفاده از این ظرفیت ها نیازمند یک عزم ملی و تفاهم عمومی میان مسوولان و تصمیم گیران کشور است٬ تا تلاش کشاورزان و محققان و مهندسان در این زمینه به ثمر بنشیند.
وی گفت: محصولات کشاورزی ما اگر سالم باشد از تعداد تخت بیمارستان‌ها و واردات داروی روز به روز کاسته خواهد شد و جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.نورانی پیشنهاد کرد که در دولت چهاردهم حمایت شود که بخشی از یارانه کود و سمی که سالانه برای محصولات کشاورزی داده می‌شود و باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های محیط زیست می‌شود به تولید محصولات ارگانیک داده شودنورانی تأکید کرد که ضریب سلامت جامعه باید افزایش یابد و این با تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم امکان‌پذیر است.
وی گفت که تولید محصولات ارگانیک تحت فعالیت انجمن ارگانیک از 18 سال پیش شروع شد و توانستیم طی این مدت جایگاه ایران را در بین 260 کشور تولیدکننده محصولات ارگانیک به 79 برسانیم اما باز هم کافی نیست و باید حداقل جزو 20 کشور برتر باشیم.به گفته نورانی یک سری موازی‌کاری‌هایی که در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد باعث شده که آهنگ توسعه محصولات ارگانیک در کشور کند‌تر باشد مثلاً هنوز دولتی‌ها بین خودشان مشخص نکرده اندکه گواهی بهداشتی را کدام یک از سازمان‌ها باید صادر کند.
در ادامه این مراسم شبنم وثوق دبیر انجمن ارگانیک ایران نیز با اشاره به اینکه تعرفه گمرکی برای صادرات محصولات ارگانیک وجود ندارد گفت :همانگونه که اشاره شد همین دلیل آمارهای دقیقی از میزان صادرات وجود ندارد.به گفته وی اگرچه محصولات ارگانیک ایران به کشورهای اروپایی نظیر اتریش، آلمان، فرانسه و نیز کشورهای آسیایی نظیر کره جنوبی و ژاپن صادر می‌شود اما آمار دقیقی از صادرات وجود ندارد
وی افزود که در تمام دنیا از تولید و فروش این محصولات برای توسعه مصرف و نیز ارتقای سلامت جامعه حمایت می‌شود.

وثوقی تأکید کرد که تاکنون 90 هزار هکتار کشت محصولات ارگانیک در کشور وجود دارد اما بر اساس برنامه ششم توسعه باید 2 درصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به محصولات ارگانیک اختصاص می‌یافت که نشده است.
وی ادامه داد:بازارهای صادراتی ما عمدتا کشورهایی هستند که با آن ها روابط تجاری داریم. یعنی اتحادیه اروپا٬ آمریکای لاتین و خاور دور. محصولات ما برای داخل کشور استاندارد ۱۱۰۰۰ دارند اما برای صادرات به اتحادیه اروپا نیازمند گواهی اتحادیه اروپا هست که ارایه می شود و بیشترین حجم صادرات ارگانیک ما خرما٬ پسته٬ عسل٬ داروهای گیاهی و چای است.
وی در ادامه از برگزاری همایش «کشاورزی و ارگانیک» در 26 شهریور در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی ایران خبر داد که در حاشیه همایش تولید کننده‌ای برتر هم به مدت سه روز تولیدات خود را در معرض دید علاقه‌مندان خواهند گذاشت.

 

ضرورت تاسیس سازمان سلامت غذا در کشور
ضرورت تاسیس سازمان سلامت غذا در کشور



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها