روغن با پالم یا بدون پالم مساله این است ؟!

صنایع غذایی: چند سالی است که متخصصان، مردم را به مصرف نکردن روغن پالم و محصولاتی که حاوی این روغن هستند، تشویق می‌کنند. روغن پالم با وجود داشتن مقدار زیادی ویتامین E و مزایای دیگر، به‌دلیل داشتن مقدار بالای اسیدهای چرب، خیلی روغن سلامتی نیست. خوب است که هنگام استفاده از هر نوع محصول خوراکی، ابتدا در مورد مزایا و معایب آن، تحقیق درست داشته باشیم و تنها روی موج اخبار سوار نشویم.
فرق روغن با پالم و بدون پالم، در میزان سلامت بودن این روغن‌هاست. این‌که از نظر پزشکان، استفاده از روغن‌های بدون پالم، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کم خواهد کرد و در سمت دیگر،‌ مصرف بیش از حد روغن پالم، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف در بدن شود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد روغن با پالم و بدون پالم و تفاوت آن‌ها بگوییم. در ادامه گزارش سایت صنایع غذایی علاءالدین می‌خوانیم: اگر شما هم مانند بسیاری از مردم در مورد روغن با پالم و بدون پالم اطلاعات زیادی ندارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
روغن با پالم چیست؟‌ روغن‌های مایعی که با روغن پالم ترکیب شده‌اند.
روغن بدون پالم چیست؟ روغن‌های خالصی مانند روغن زیتون،‌ کنجد، هسته انار و مانند این‌ها.
چرا روغن بدون پالم بهتر است؟ چون مصرف روغن پالم می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، کبدی و سرطان شود. روغن پالم از میوه درخت نخل روغنی به دست می‌آید.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم از میوه درخت نخل روغنی به دست می‌آید. این درخت در مناطق گرمسیری و استوایی رشد می‌کند. میوه آن شبیه به خرماست و از آن روغن پالم به دست می‌آید. تهیه روغن پالم هزینه خیلی زیادی ندارد و در مقدار انبوهی نیز تولید می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا از این روغن به مقدار زیاد استفاده می‌کنند.
ما پیش از این در مطلبی با عنوان روغن پالم چیست، به‌طور مفصل در مورد این روغن، مزایا و معایب آن و هر آنچه که در مورد روغن پالم لازم است بدانید، گفته‌ایم.
در این مطلب به این موضوع اشاره کردیم که روغن پالم در بسیاری از روغن‌هایی که در بازار می‌بینیم هم وجود دارد. علاوه بر این، در صنایع شکلات سازی، بستنی‌ها، انواع چیپس و پفک،‌ نوشیدنی‌های مختلف، غلات فرآوری شده و انواع بیسکوییت‌ها، روغن پالم وجود دارد. یعنی در واقع ما بدون این‌که بدانیم، هر روز با مصرف هر کدام از این مواد غذایی، مقداری روغن پالم وارد بدن خود می‌کنیم.

مضرات روغن پالم چیست؟
روغن پالم حالتی نیمه جامد دارد. پس تقریبا می‌توان گفت که مضرات روغن جامد را داراست. وجود مقدار زیادی اسیدهای چرب در روغن پالم، دلیل مضر بودن این روغن است. این اسیدهای چرب باعث بالا رفتن میزان کلسترول خون شده و ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد.
از طرف دیگر، مصرف زیاد روغن پالم می‌توانند به اختلالات کبدی منجر شود. در بعضی از تحقیقات، وجود بعضی آلاینده‌ها در این روغن را دلیلی برای ابتلا به سرطان می‌دانند.
پس متوجه شدیم که این روغن می‌تواند در دراز مدت و با مصرف زیاد، باعث بروز بعضی بیماری‌ها شود. اکثر روغن‌هایی که از میوه‌های مختلف به‌دست می‌‌آیند پالم ندارند.

روغن بدون پالم چیست؟
تمام روغن‌هایی که به‌صورت خالص تهیه می‌شوند و از روغن پالم در آن‌ها استفاده نمی‌شود، در گروه روغن‌های بدون پالم قرار می‌گیرند. این روغن‌ها معمولا شامل روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون، روغن کنجد،‌ روغن ارده، روغن سویا،‌ روغن هسته انار و مواردی شبیه به این‌هاست.
این روغن‌ها کاملا سالم هستند و استفاده مدام از این روغن‌ها،‌ می‌تواند تضمین‌کننده سلامت فرد باشد.
در حقیقت با قرار دادن روغن‌های بدون پالم در برنامه غذایی، امکان ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات کبدی را به حداقل ممکن می‌رسانیم.

روغن پالم استفاده کنیم یا نه؟
واقعیت این است که روغن پالم تماماً ضرر و زیان نیست. این روغن دارای مقدار زیادی ویتامین E هم هست و مصرف متعادل آن شاید منجر به بیماری‌های خاصی هم نشود.
اما از آن‌جایی که تحقیقات و نظرات متناقض در مورد این روغن زیاد است، بهتر است که هنگام خرید هر نوع روغنی دقت کنیم که روغن پالم در آن وجود نداشته باشد.

مصارف روغن پالم
روغن پالم وقتی به‌صورت خوراکی مصرف شود می‌تواند ضرر داشته باشد. در غیر این صورت این روغن را می‌توان در محصولات مختلف با خیال راحت استفاده کرد. مصارفی مانند تهیه لوازم آرایشی، انواع شامپو، صابون و پودرهای لباس‌شویی، به عنوان یک روان‌کننده در مصارف صنعتی و مواردی از این دست،‌ از مصارف دیگر روغن پالم است

روغن با پالم یا بدون پالم؟ کدام را بخریم؟
روغن با پالم بخریم یا نه؟
با توجه به نکاتی که در مورد فرق روغن با پالم و بدون پالم گفتیم، به نظر می‌رسد که از نظر سلامتی، استفاده از روغن بدون پالم، منطقی‌تر است. پس سعی کنید هنگام خرید انواع روغن مایع، و به‌خصوص روغن‌های ذرت و آفتاب‌گردان، روی برچسب‌های اطلاعات روغن دقت کنید. شرکت‌ها موظفند در صورت استفاده از روغن پالم، حتما خریداران را از این موضوع مطلع کنند. یعنی روی برچسب‌ها ذکر شده که این روغن حاوی روغن پالم هست یا خیر.

سخن پایانی
فرق روغن با پالم و بدون پالم، در میزان سلامت این روغن‌هاست. روغن‌های با پالم، به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب، باعث بالارفتن کلسترول خون شده و تهدیدی برای سلامت افراد هستند. این درحالی است که روغن‌های بدون پالم، به‌خصوص روغن‌هایی که از دانه‌هایی مانند زیتون، کنجد، انار و انگور به دست می‌آیند، نه تنها خطری برای سلامتی ندارند بلکه به بهبود عملکرد ارگان‌های مختلف بدن نیز کمک می‌کنند

پرسش‌های پرتکرار
چرا تولیدکنندگان روغن‌های مایع، از روغن پالم استفاده می‌کنند؟ دلیل این موضوع، ارزان بودن روغن پالم است که باعث پایین آمدن قیمت تمام شده روغن می‌شود.
استفاده از روغن بدون پالم چه مزایایی دارد؟ پایین آمدن میزان کلسترول خون، کاهش احتمال بیماری‌های عروقی و قلبی، کاهش احتمال ابتلا به سرطان و سلامت کبد، از جمله مزایای استفاده از روغن‌های بدون پالم است.
فرق روغن با پالم و بدون پالم چیست؟ روغن‌های حاوی روغن پالم ریسک بالا بردن کلسترول و چربی بدن را دارند در حالیکه روغن‌های بدون پالم این مشلات را ایجاد نمی‌کنند.

 

روغن با پالم یا بدون پالم مساله این است ؟!
روغن با پالم یا بدون پالم مساله این است ؟!



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها