نگرانی تولیدکنندگان کنسرو برای تهیه مواد اولیه

صنایع غذایی: به‌دلیل تحریم‌ها به شدت نگران تهیه مواد اولیه هستیم.

به گزارش خبرنگار ما‌، مهندس مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار کنسرو در سال 1403 که با حضور دکتر عبده تبریزی استاد برجسته اقتصاد، اعضای هیأت مدیره و جمع کثیری از فعالان این صنعت برگزار شد به چالش‌های کسب و کار این صنعت پرداخت و افزود: از دیرباز تولیدکنندگان صنایع غذایی برای تأمین سرمایه در گردش وابسته به شبکه بانکی‌ بودن اما با توجه به این‌که ساختار فعلی شبکه بانکی کشور که انقباضی بوده و زمزمه‌هایی نیز مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی تا 40 درصد به گوش می‌رسد باید اذعان داشت که شوربختانه وضعیت فعلی صنعت وضعیت اسفناکی است.
وی افزود: همانگونه که اشاره شد به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی به شدت نگران تهیه مواد اولیه از جمله تون ماهیان هستیم و با توجه به رویکرد وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت در ثبت سفارش‌ها در آینده نزدیک این صنعت با بحران‌های بسیار دست و پنجه نرم خواهد کرد.
وی در ادامه به ریزش سرمایه‌های انسانی در شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: جذب نیروی انسانی جدید از نظر انگیزه کاری، توان کاری، دلبستگی به کار و خودانگیختگی بسیار با نسل قبل تفاوت دارد و متأسفانه نیروی انسانی در واحدهای تولیدی دچار فرسودگی شده‌اند.
وی ادامه داد: بحران انرژی نیز یکی از چالش‌های صنایع غذایی از جمله صنعت کنسرو است. همکاران من در جریان هستند که خاموشی دستگاه‌های خط تولید به‌دلیل قطعی برق چه صدمات جبران‌ناپذیری را تحمیل این صنعت خواهد کرد.
بختیاری در ادامه با اشاره به این‌که اگر ما انتظار جهش تولید را داریم باید در ابتدا زیرساخت‌ها مهیا شود افزود: هر بخشی از صنعت را که نظاره می‌کنیم می‌بینیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.
وی ادامه داد: بحث محیط کسب و کار چالش بعدی این صنعت است که قطعاً همگی دوستان و همکاران بنده با آن مواجه هستند.
دستگاه‌های متعدد اجرایی خود را محقق می‌دانند که در کار صنعت غذا دخالت کنند از سازمان غذا و دارو گرفته تا سازمان ملی استاندارد، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت، سازمان حمایت، محیط‌زیست، اداره کار، مالیات، دارایی، تأمین اجتماعی و… همه خود را طبق یک یا چند ماده قانونی دخیل در تصمیم‌گیری‌ها برای صنعت غذا می‌دانند.
وی افزود: چالش نشانه‌گذاری استاندارد نیز جدی‌ترین چالش‌ سال گذشته صنعت کنسرو بود که رنگ نشان سازمان استاندارد، جاگذاری آن روی محصول، ابعادشان و نوشته سازمان ملی استاندارد زیر نشان این سازمان باید به چه شکل باشد.
بختیاری تأکید کرد: مهمترین بحث، تحریم خودساخته جهت رفع تعهد ارزی است. اگر با تمامی سختی‌ها و مشکلات که به آن اشاره شد محصولی را تولید کرد در کجا باید به فروش و توزیع برسد.
در حال حاضر دو بازار داخل و خارج محل عرضه تولیدات صنعت غذا است بازار داخل با توجه به افزایش حقوق و دستمزد که صورت پذیرفته است به نظر می‌رسد 3 ماه تاب‌آوری داشته باشد و کماکان اقشار کارمند و کارگر بتوانند خرید داشته باشند ولی با توجه به تورم به نظرم می‌رسد بعد از سه ماه با رکود مواجه شویم.
وی ادامه داد: بازار بین‌المللی نیز مشکلات بسیار دارد که مهمترین آن هماهنگونه که اشاره شد تحریم خود ساخته رفع تعهد ارزی است.

 

نگرانی تولیدکنندگان کنسرو برای تهیه مواد اولیه
نگرانی تولیدکنندگان کنسرو برای تهیه مواد اولیه



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها