تقاضای فعالان صنعت غذا از دولت برای تسهیل تولید و صادرات

صنایع غذایی: در سال‌های اخیر صنعت غذا با موانع بسیاری مانند قیمت‌گذاری دستوری، مقررات دست‌و‌پاگیر و تحریم‌ها روبرو بوده است و از همین رو خواسته فعالان این صنعت از دولت چهاردهم این است که شرایط تولید، عرضه و صادرات تسهیل شود.

بر اساس این گزارش، آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صمت ایران، در برنامه ایران‌فود بیان کرد:  دولت باید به تامین ارز موردنیاز برای خرید مواد اولیه و تسهیل ورود مواد اولیه صنعت غذا توجه کند.

وی تاکید کرد: تغییرات ناگهانی مقررات و سیاست‌گذاری‌های خلق‌الساعه، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای صنعتگران را سخت کرده است.

دخالت دولت در قیمت‌گذاری

خالقی تاکید کرد: دخالت مستقیم دولت در قیمت‌گذاری دستوری محصولات غذایی، نتیجه معکوس داشته و باعث کاهش کیفیت و نوآوری در تولید می‌شود.

او افزود: نگرانی‌های دولت از وقوع انحصار و افزایش قیمت‌ها بی‌اساس است و بازار رقابتی می‌تواند شرایط بهتری ایجاد کند.

قیمت بالای محصولات کشاورزی

وی همچنین اشاره کرد: مدیریت نادرست منابع آبی و بهره‌وری پایین در کشاورزی باعث افزایش بهای محصولات غذایی از مزرعه تا سفره می‌شود. این مسئله به خاطر تامین ناکافی و نامناسب کود، سم و بذر از سوی دولت است.

خالقی تاکید کرد: بوروکراسی اداری، قیمت‌گذاری دستوری مواد اولیه و گران بودن تسهیلات بانکی از دیگر عواملی است که باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالاها می‌شود.

نقش دولت در حمایت از صنعت غذا

وی ادامه داد: موثرترین روش حمایتی دولت، عدم مداخله در بازار و تسهیل محیط کسب و کار است. واردات آسان‌تر ماشین‌آلات و تجهیزات، سرعت بخشیدن به فرآیندهای اخذ مجوزها و بهبود کلیه شرایط کاری می‌تواند به حمایت از این صنعت کمک کند.

خالقی همچنین بر اهمیت ورود به بازارهای بین‌المللی تاکید و  عنوان کرد: دولت می‌تواند با تسهیل شرایط ورود به این بازارها، از طریق دیپلماسی اقتصادی و مذاکرات، به صنعت غذا کمک بزرگی کند.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت غذا

وی در پایان افزود: صنعت غذا در کشور ما از منظر منابع انسانی و تکنولوژی به‌روز است و می‌تواند از ظرفیت فناوری‌های نو برای بهبود کار خود استفاده کند. همچنین بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع، می‌تواند جهش در تولید و صادرات صنایع غذایی را محقق کند./ فودنا

تقاضای فعالان صنعت غذا از دولت برای تسهیل تولید و صادرات
تقاضای فعالان صنعت غذا از دولت برای تسهیل تولید و صادرات



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها