رفع تمام مشکلات اقتصادی با پیاده‌سازی زنجیره ارزش

صنایع غذایی: پیاده‌سازی زنجیره ارزش در کشور موجب رفع تمام مشکلات اقتصادی می شود، اما در حالی که سایر کشورها در این زمینه پیشرفت کرده‌اند، ما عقب مانده‌ایم.

به گزارش خبرنگار «صنایع غذایی»، محمدعلی رضایی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در نهمین جلسه ماهیانه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با موضوع بررسی چالش های فرآیند لگالایز گواهی بهداشت کالاهای وارداتی غذایی و آشامیدنی، گفت: متأسفانه ما نه تنها در کشت و تولید بلکه در صادرات نیز با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم. یکی از مشکلات اصلی این است که زمین، آب و خاک ما به شدت آلوده است و می‌توانم ثابت می‌کنم که ۹۰ درصد کالاهای ما، شامل باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.
وی با طرح این سوال که چه کسی این سموم را به کشور وارد کرده است؛ اظهار داشت: در کشور ما اغلب کشاورزان سواد کافی ندارند و به راحتی می‌توانند سموم را خریداری کنند. هیچ داروخانه گیاه‌پزشکی در کشور وجود ندارد، در حالی که ما این همه دانشجوی بیکار داریم که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. حال سوال این است که چرا نباید یک داروخانه گیاه‌پزشکی در شهرستان‌ها وجود داشته باشد تا کشاورزان بتوانند با مشاوره کارشناسان گیاه‌پزشکی به درختان خود رسیدگی کنند؟
رضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر، حدود ۸۰ هزار تن پسته بر روی دست کشاورزان و صادرکنندگان باقی مانده است، عنوان کرد: این در حالی است که آمریکا ۷۵۰ هزار تن تولید کرده است و اگر این وضعیت ادامه یابد، آینده ایران نابود خواهد شد؛ چرا که قیمت پسته ایران به ۷ دلار رسیده و قیمت پسته آمریکایی ۵ دلار است. در کنار این، مشکلات صادرات نیز بسیار زیاد است و صادرکنندگان در برخی موارد، به تولید تریاک رو آورده‌اند.
وی با انتقاد از این موضوع که بعد از 40 سال، هنوز در انتظار راهکار هستیم، گفت: ما عاشق کشورمان هستیم و این عشق می‌تواند ما را موفق کند. خواهش ما این است که زنجیره ارزش در کشور پیاده شود.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه وضعیت فعلی دیگر قابل تحمل نیست، اذعان داشت: ما نتوانسته‌ایم یک تفاهم‌نامه با وزارت کشور و اتاق بازرگانی امضا کنیم و این قرارداد بیش از پنج ماه است که در وزارت صمت معطل مانده است.
رضایی با اشاره به اینکه مشکلات ما در گمرکات همچنان پابرجاست، گفت: من رئیس کمیسیون گمرک کشاورزی بودم و همچنان شاهد گریه صادرکنندگان هستم. وضعیت گمرکات ما در ۴۰ سال گذشته تغییر نکرده است و باید این مسائل را به‌طور اساسی حل کنیم.
وی با بیان اینکه وضعیت بودجه سال آینده برای تولیدکنندگان مشخص نیست، خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در این جلسه اظهار داشت: خواهش می‌کنم که با یک برنامه‌ریزی دقیق، به ما کمک کنید. ما در جنگ اقتصادی به عنوان افسران نظام عمل می‌کنیم، اما با یک سلاح چوبی؛ خواهش من این است که این سلاح چوبی را نیز از ما نگیرید.
این فعال بخش خصوصی، پیاده سازی زنجیره ارزش در کشور را موجب رفع تمام مشکلات اقتصادی دانست و یادآور شد: کشورهای دیگر در این زمینه پیشرفت کرده‌اند و ما عقب مانده‌ایم. این پیشنهاد در دولت مطرح شده است و من خواهش می‌کنم که این موضوع از سوی مجلس پیگیری شود.

 

رفع تمام مشکلات اقتصادی با پیاده‌سازی زنجیره ارزش
رفع تمام مشکلات اقتصادی با پیاده‌سازی زنجیره ارزش



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها