بخش خصوصی هیچ عضوی در شورای قیمت‌گذاری خرید تضمینی ندارد

صنایع غذایی: هیچ یک از اعضای شورای قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی از بخش خصوصی واقعی نیستند که پیامدهای آن در صنعت و تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خرید تضمینی قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار «صنایع غذایی»، رشید عزیزپور، دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران در نهمین جلسه ماهیانه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با موضوع بررسی چالش های فرآیند لگالایز گواهی بهداشت کالاهای وارداتی غذایی و آشامیدنی، گفت: راجع به بحث لگالایز، موضوع اصلی این است که گواهی بهداشت حتماً باید عنوان واردات داشته باشد. نکاتی که در این جلسه مطرح شد، نشان می‌دهد که اگر سند یا مدرکی به وزارت امور خارجه ارائه شود، باید حتماً طبق قانون مهر لگالایز یعنی مهر وزارت امور خارجه را داشته باشد.
عزیزپور در ادامه افزود: اما اینکه آیا این گواهی بهداشت باید به وزارت امور خارجه داده شود یا نه، موضوعی است که سازمان غذا و دارو می‌تواند در شرایط مختلف به واردکننده اجازه دهد.
وی یادآور شد: به عنوان مثال در سال ۹۵، رئیس سازمان دارو طی نامه‌ای اعلام کرد که نیازی به لگالایز نیست و فقط با تأیید مسئول فنی و مدیرعامل قابل تأیید است. در این مورد، ترک فعل نشده بود و سازمان بازرسی نیز در جریان موضوع بود. همچنین در سال‌های بعد، تسهیلات دیگری در قالب گواهی بهداشت ارائه شد که به دلیل تحریم‌ها و سایر مشکلات، به مهر و امضای وزارت امور خارجه نیازی نداشت.
عزیزپور با اشاره به بحث قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و تعیین قیمت‌ خرید تضمینی، اظهار داشت: طبق قانون، باید سه عضو شورای قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی از بخش خصوصی و تشکل‌های این بخش باشند. متأسفانه این سه عضو همگی زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی و از سازمان های تعاون روستایی و نظام مهندسی کشاورزی هستند.
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: تقریباً سه سال است که به صورت‌های مختلف در جلسات و مکاتبات، درخواست به‌حق ما این بوده که حداقل یک نفر از تشکل‌های واقعی بخش خصوصی به‌عنوان عضو شورای قیمت‌گذاری خرید تضمینی معرفی شود. اگر سه نفر از این تشکل‌ها عضو باشند، بسیار بهتر خواهد بود، زیرا قانون نیز بر این اساس تصویب شده که اعضای شورای قیمت‌گذاری باید نمایندگان واقعی بخش خصوصی باشند.
وی اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر هیچ یک از اعضای این شورا از بخش خصوصی واقعی نیستند که پیامدهای این موضوع را هم در صنعت و هم در تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خرید تضمینی مشاهده می‌کنیم.
دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران در پایان گفت: تصمیماتی که در خصوص گندم و زنجیره‌های دیگر مانند قند و شکر گرفته می‌شود، اغلب هیچ‌گاه به اطلاع بخش خصوصی نمی‌رسد و از همین رو اصلاح آن‌ها بعداً دشوار می‌شود. بنابراین تقاضای ما این است که این موضوع در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار بگیرد.

بخش خصوصی هیچ عضوی در شورای قیمت‌گذاری خرید تضمینی ندارد
بخش خصوصی هیچ عضوی در شورای قیمت‌گذاری خرید تضمینی ندارد



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها