اقتصاد دستوری مردم ایران را فقیرتر می کند/ کشورهای منطقه صنعتگران ایرانی را روی چشمشان می‌گذارند اما دولت با ما غریبه است

بنیانگذار گروه سولیکو – کاله گفت: تا وقتی اقتصاد دستوری در کشور حاکم باشد، ارکان رقابت سالم که منشاء رشد و شکوفایی اقتصادی است از بین رفته و در مقابل رانت و روابط غیر رسمی و فساد جایگزین می شود و همین امر اقتصاد کشور را ضعیف و مردم ایران را فقیرتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس» غلامعلی سلیمانی بنیانگذار و رییس هیات مدیره گروه سولیکو – کاله در دیدار اعضای «مجمع کارآفرینان ایران» با رییس جمهور طی سخنانی گفت: دولت اگر بخواهد اقتصاد کشور را با همین فرمان به پیش ببرد نتیجه ای جز تشدید بی ثباتی ها و ناکارآمدی ها نخواهد داشت واین امر امکان هرگونه برنامه ریزی برای آینده را از دولت و بخش خصوصی سلب می کند و کشور در چرخه رقابت جهانی و منطقه ای دچار عقب ماندگی غیرقابل جبران خواهد شد و این به معنای از دست دادن آینده است.
وی خطاب به رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد و قرائن و همچنین تجربیات موجود در کشور، هر جا اقتصاد بر مبانی رقابت سالم عمل کرد و دولت نیز به بخش خصوصی اطمینان کرد، به رغم وجود تحریم های فراوان، شاهد رشد تولید و رونق اقتصاد و بهبود وضعیت مردم بودیم و هر جا دولت با اقتصاد دستوری و تصمیم گیر پشت درهای بسته عمل کرد، رکود، تورم و فقر دامنگیر همه بخش های جامعه شد.
سلیمانی گفت: به باور من، بهبود معیشت مردم و بقای کشور در تولید، صادرات و مالیات است اما با وجود سنگ اندازی دولت در روند تولید و مشکلات صادراتی ناشی از تحریم و حتی خود تحریمی ها و اجرایی نشدن نظام مالیاتی درست و کارآمد، عملا ادامه روند کنونی اگر نگوییم غیر ممکن ولی بسیار سخت است و استمرار این روند باعث خروج منابع از مسیر رشد و تولید کشور شده و بیشترین زیان متوجه مردم خواهد بود.
وی افزود: کل نیاز ارزی صنعت ایران 50 میلیارد دلار است و ما به همین میزان و حتی بیشتر هم صادرات داریم. ما در بخش خصوصی نیازی به ارز دولت نداریم و می توانیم با خرید توافقی نیاز خود و کشور را تامین کنیم. اما دولت با دخالت و ایجاد نظام فسادآور و رانت آفرین چند نرخی ارز و استقرار سامانه های مختلف و ناکارآمد، در روند کار اخلال ایجاد کرده است.
بنیان گذار سولیکو – کاله ضمن گلایه از رفتار سیاسی دولتمردان در سفر اخیر به عراق متذکر شد: هیاتی از دولت و در راس آن رئیس جمهور به عراق سفرکرد اما چرا از کارخانه کاله در کربلا بازدید نشد؟ چون ذهن شما اقتصادی نیست و فقط سیاسی است و شما باید برای ما که پرچم ایران را در عراق بالا نگه داشته ایم وقت و ارزش می گذاشتید و از وضعیت ما با خبر می شدید.
این کارآفرین سرشناس یادآور شد: کشورهای خارجی به دنبال صنعتگران ایرانی هستند و ما را روی چشم خودشان می گذارند اما در ایران، دولت با ما غریبه است.
وی تصریح کرد: وزیر اقتصاد می گوید ما به شما زمین و امکانات می دهیم که در خارج سرمایه گذاری کنید اما ما که سالهاست در عراق کارخانه زدیم و پس از آتش سوزی نیز روزانه 600 تن تولید داریم هیچ کمکی نمی کند.
سلیمانی افزود: مبالغ ارزی بالایی از ایران در بانک آمریکایی در عراق 5 سال بلوکه مانده است و هیچ صدایی در نمی آید اما حاضر نیستید 100 میلیون دلار به ما قرض بدهند تا با نظر دولت عراق سرمایه گذاری انجام شده و ریالش را به همراه سود به ایران بیاوریم.

رییس هیات مدیره گروه سولیکو – کاله خاطرنشان کرد: در دوبی سرمایه گذاری کردیم و قربانی جنگ و تحریم شدیم و حدود 41 میلیون یورو پول ماشین آلات پالایشگاه شیر را مصادره کردند اما ما توانستیم از محل منابع خودمان ماشین آلات را بیاوریم و پالایشگاه را راه بیندازیم. اما به رغم اطلاع شورای امنیت ملی و بقیه وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط، هیچ کس حاضر به کمک برای حل مشکل ما نیست و حتی کمترین تسهیلاتی برای کاهش بدهی ارزی مجموعه نیز در نظرگرفته نشده است.
وی متذکر شد: در جایی که نه دستور رییس جمهور و نه دستور وزرا اثری ندارد چگونه می توان به دولت اطمینان کرد و با برنامه های آن همراه شد؟!
سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد آزاد ارز آور است به بیان تجربه آزاد سازی قیمت شیر در دولت اول سازندگی پرداخت و گفت: در اواخر دهه 60 سالانه حدود 180 هزار تن پنیر و240 هزار تن شیر خشک و در مجموع 420 هزار تن واردات داشتیم و ما از دولت خواستیم که بگذارد در صنعت لبنیات کار کنیم تا علاوه بر جلوگیری از واردات،صادرات نیز داشته باشیم و با موافقت دولت و آزاد شدن قیمت شیر، ما از وارد کننده لبنیات به صادر کننده تبدیل شدیم به طوری که سال گذشته 530 هزار تن صادرات لبنیات داشتیم و به ارز آوری 715 میلیون دلاری دست یافتیم.
بنیانگذار گروه سولیکو -کاله افزود: همین تصمیم درست باعث شد از واردات 1.5 میلیارد دلار محصول لبنی در سال های 69-70 به صادرات بیش از 700 میلیون دلار طی سال های اخیر برسیم و این یعنی با اقتصاد آزاد بیش از 2 میلیارد دلار به نفع کشور شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز آزاد شدن قیمت شیر باعث می شود قیمت شیر منطقی شده و تولید شیر در کشور رونق بگیرد.
سلیمانی با اشاره به اینکه 16 درصد خوراک دام کشور وارداتی است گفت: اگر ارز واردات مورد نیاز دامداری ها آزاد شود با اصلاح قیمت شیر می توان به اقتصاد دامداری ها و همچنین افزایش مصرف سرانه لبنیات در کشور کمک کرد.
وی در تشریح چگونگی آزاد سازی ارز نهاده های دامی گفت: سالانه یک میلیارد دلار ارز یارانه ای برای واردات نهاده ها پرداخت می شود که با دلار 60 هزار تومان، به 60 هزار میلیارد تومان می رسیم و در صورت حذف آن، ارز از کشور خارج نمی شود و قیمت شیر 8درصد بیشتر می شود و در حال حاضر نیز بر مبنای محاسبات انجام شده ارزش ذاتی شیر، قیمت باید 19500 تومان باشد اما به صورت دستوری قیمت شیرخام 18هزار تومان تعیین شده است.
این پیشکسوت صنایع لبنی افزود: دولت می تواند از محل آزاد سازی قیمت ارز ، با ارائه کارت لبنیات، توزیع شیر مدارس و هر اقدام دیگری به وضعیت دامداری ها و افزایش مصرف لبنیات در کشور کمک کند.
سلیمانی تصریح کرد: چرا این یارانه در حال حاضر برای ملت ایران حرام است و برای صادرات حلال؟! چرا این ارز برای 8 نفر واردکننده علوفه تخصیص می یابد اما برای 85 میلیون نفر اختصاص داده نمی شود؟!
این کارآفرین سرشناس ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربه ساخت پالایشگاه شیر در کشور گفت: در زمان دولت روحانی پالایشگاه شیر می توانست سالانه دو میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته باشد و 50 هزار شغل ایجاد کند اما به نفع عده ای نیست که این پروژه ملی به سرانجام برسد.
وی افزود: از یک میلیاردلار سرمایه گذاری مورد نیاز پالایشگاه شیر حدود 600 میلیون دلار انجام شده و تنها40 درصدش باقی مانده است اما متاسفانه از ارز صادراتی گروه خودمان هم نمی گذارند برای واردات ماشین آلات پالایشگاه و ثبت سفارش آن استفاده کنیم.
سلیمانی متذکر شد: سالانه 300 میلون دلار صادرات گروه سولیکو است اما همین ارز را در اختیار خودمان نمی گذارند تا ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیازمان را وارد کشور کنیم.

وی گفت: سالانه 120 میلیون دلار برای واردات شیر کودک ارز ترجیحی می دهند در حالی که شیر کودک از لاکتوز، وی پروتئین، کازیینات، ویتامین ها، املاح و روغن تشکیل می شود که 70 درصد آن از پالایشگاه شیر قابل استحصال است. یعنی به عبارتی 84 میلیون دلار آن قابل صرفه جویی است و ما می توانیم آن را از داخل تولید کنیم و علاوه بر آن می توان سالی 70 میلیون دلار نیز صادرات داشت. یعنی در مجموع سالانه 150 میلیون دلار به درآمد کشور افزوده می شود.
سلیمانی اظهار داشت: برای توسعه صادرات، ما نیازمند ایجاد ساختار مستقل برای این موضوع هستیم و اگر دولت، وزارت تجارت و صادرات را ایجاد نماید و تمرکز این وزارت¬خانه بر رفع موانع صادرات و هماهنگی با سایر بازیگران برای تسهیل صادرات باشد، می¬تواند نقش موثرتری در توسعه و افزایش صادرات ایفا نماید.
وی افزود: همچنین برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی باید افراد تحصیل¬کرده اقتصادی و بازرگانی را به کار گرفت و افراد غیرمرتبط کنار گذاشته شوند که البته تیم اقتصادی که دولت جدید به کار گرفته از این ویژگی برخوردار می¬باشند و این تیم نیز باید هرچه سریع¬تر افراد آگاه و با دانش را جایگزین افراد غیرمرتبط و ناآگاه کند.
رئیس هیات مدیره گروه سولیکو – کاله همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت نظام مالیاتی در کشور گفت: باید از تمام افراد حقیقی و حقوقی شناسنامه¬دار بدون استثناء مالیات اخذ شود زیرا مالیات حق الناس است و قابل بخشش نیست.
سلیمانی در پایان از مسئولین و قضات شریف قوه قضائیه درخواست کرد که در رابطه با رانت و فساد مماشات نکنند و با بزرگترین مشکل فعلی مملکت یعنی امضاهای طلایی مسئولان برخورد قاطع¬تری را اعمال کنند.

 

اقتصاد دستوری مردم ایران را فقیرتر می کند/ کشورهای منطقه صنعتگران ایرانی را روی چشمشان می‌گذارند اما دولت با ما غریبه است
اقتصاد دستوری مردم ایران را فقیرتر می کند/ کشورهای منطقه صنعتگران ایرانی را روی چشمشان می‌گذارند اما دولت با ما غریبه است



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها